Karina Willumsen


Karina Willumsen Tribaderne Jubilæumsfest Jubilæum Aarhus Fest Kvinder Lesbiske Homoseksuel i Aarhus


Den politiske satiriker Karina Willumsen sang, spillede og protesterede sig for alvor ind i danskernes hjerter i 2016 med albummet ”Sociale Rekvisitter”. Et album der gav den politiske musik et velfortjent comeback og gjorde protestsangen aktuel og humoristisk.

”Vil du netværke med mig? - jeg kender folk fra den kreative klasse!” sang Karina Willumsen ironisk på sit debutalbum og satte spot på netværkskultur, arbejdsløshed og det finanskriseramte arbejdsmarked. Det var ikke tilfældigt at hendes album udkom på det legendariske venstrefløjsforlag Demos, der efter knap 40 års pause atter var klar til at puste liv i den politiske musik. Karina Willumsen skrev sig dermed ind i en fornem række af politisk engagerede kunstnere som blandt andet Røde Mor, Bent Jakobsen og Arne Würgler.

Karina Willumsen bevæger sig kunstnerisk mellem melodisk pop og politisk satire med et usædvanligt blik for den menneskelig sårbarhed. Der er ofte en sorgfuldhed og ømhed i hendes politiske satire som maner mere til eftertanke end til konflikt. Den første politiske sang fra Karina Willumsen hånd blev nedfældet i Herrestrup Fritidsklub i 1995 da hun blot var 8 år gammel. ”Han er offentligt ansat” hed den, og handlede om en udbrændt offentligt ansat der ikke tjente nogle penge. Sangen blev et hit blandt fritidsklubbens pædagoger, og det blev startskuddet til Karina Willumsens liv som politisk satiriker.

Det er kendetegnende for Karina Willumsen, at hun arbejder i spændingsfeltet mellem musik, politik og satire. Hendes særlige talent for at indfange tidsånden og hudflette både sin egen og samfundets utilstrækkeligheder giver genlyd uanset om hun optræder på en ølkasse på Christiania eller står på scenen i Store Vega.

Kunst, kritik og kærlighed til liberale mænd

Karina Willumsen skrev et af sine hidtil største politiske hits - kærlighedssangen ”Min genetik og mig” - på et par timer i studiet hos Radio 24/syv – en skarpkomponeret satire over Joachim B. Olsens udmeldinger om, at kvinder var mere genetisk bestemt til at gå hjemme og passe børn end mænd. Sangen glimtede i sit fravær af personangreb, men sammenfattede på humoristisk vis kritik af kontanthjælpsloftet, omfordelingspolitik og stereotype kønsroller. Senere var det transportminister Ole Birk Olesen, der fik kærligheden at føle med sangen ”Jeg anklager Amor”, som Willumsen skrev efter hans skarpe kritik af kvindekønnet i blogindlægget ”Jeg anklager kvinder”. Også på LGBT+-området har Karina Willumsen markeret sig musikalsk i debatten om diskrimination af seksuelle minoriteter, ligesom hun er en markant stemme i den feministiske bevægelse.

I spændingsfeltet mellem politik, musik og kritik arbejder Karina Willumsen altid med humoren som følgesvend. I 2017 provokerede og begejstrede hun det danske musiklandskab da hun gav sceneplads til kvindelige musikere og skabte ”kvindemusikfestival 2017” under sloganet: ”Kvalitet frem for køn”. En festival som med humor satte fokus på kønsskævheden i dansk musik. I marts 2018 blev Karina Willumsen nomineret til ”årets sang” for at sætte fokus på LGBT+ rettigheder i samarbejde med aktivister og Aidsfondet.